#Empowerment Feminizm Guerrilla Girls Inspirujące kobiety Projekty WYSTAWA

Wszystkie powinnyśmy być Guerrilla Girls

4 października 2016

Pierwszego tygodnia pobytu w Londynie, po raz kolejny podekscytowana odwiedziłam jedno z moich ulubionych muzeów – Tate Modern. Oprócz ciekawej lokalizacji (niedaleko St Paul’s Cathedral, obiekty dzieli Millenium Bridge, z którego można podziwiać inne budynki miasta) muzeum samo w sobie przykuwa wzrok. Budynek, w którym mieści się centrum współczesnej sztuki Londynu, był niegdyś główną halą elektrowni Bankside Power Station.

Po dwugodzinnym spacerze między inspirującymi, kontrowersyjnymi i uruchamiającej najgłębsze zakamarki ludzkiej wyobraźni obrazami, rzeźbami i instalacjami natrafiłam na nową wystawę (wcześniej w muzeum byłam w sierpinu 2015 roku). Właśnie w ten sposób poznałam Guerrilla Girls. Automatycznie napisałam do Sandry: Z tego będzie świetny artykuł. Przyznała mi rację. A więc oto i on.

p78798 Guerrilla Girls Guerrilla Girls Review The Whitney, 1987

KIM SĄ GUERRILLA GIRLS?

Guerrilla Girls to złożona wyłącznie przez kobiety, grupa anonimowych (noszą na głowach maski goryli i podają tylko swoje pseudonimy, które są nazwiskami słynnych, zmarłych artystek) artystek.

W 1988 roku w swojej książce „The Guerrilla Girls’ Bedside Companion to the History of Western Art” artystki określiły się jako:

Jesteśmy grupą artystek i specjalistek sztuki walczących z dyskryminacją. Jesteśmy sumieniem świata sztuki, odpowiednikiem większości męskich, tradycji bycia anonimowymi uzdrowicielami świata takimi jak Robin Hood, Batman czy Jeździec Znikąd. Stworzyłyśmy ponad 80 plakatów, wydrukowanych projektów i akcji, które ukazały seksizm i rasizm w świecie sztuki, i w świecie kultury…  Aby udowodnić, że feministki mogą być zabawne stosujemy taktykę satyry… Możemy być kimkolwiek; jesteśmy wszędzie. p78790 Guerrilla Girls Widzisz mniej niż połowę obrazu bez wizji artystek koloru, 1989

JAK POWSTAŁA GRUPA?

Grupa powstała w odpowiedzi na wystawę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku Międzynarodowy Przegląd Najnowszego Malarstwa i Rzeźby powstałą w 1984 roku. Choć wystawa miała przedstawiać najlepszych artystów na świecie spośród 169 wybranych, tylko 13 było kobietami.

Aby dodać zniewagi do i tak już dużej urazy, kurator Kynaston McShine, stwierdził w wywiadach: jakikolwiek artysta, który nie został zaprezentowany podczas show powinien przemyśleć swoją karierę.

Grupa artystek protestowała na zewnątrz podczas otwarcia wystawy. Jednak widząc, że widzowie nie są zainteresowani ich przekazem, rok później Guerrilla Girls zgromadziły się w celu znalezienia nowych sposobów buntu przy pomocy sztuki ulicznej.

DLACZEGO PREZENTUJĄ SWOJĄ SZTUKĘ W MIEJSCACH, KTÓRE ATAKOWAŁY?

Mimo tego, że Guerrilla Girls zaczęły jako grupa aktywistek, stopniowo zostały przyjęte przez świat sztuki i mogły zaprezentować swoje prace w galeriach takich jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej (NYC) i Tate Modern (Londyn). Jak pogodziły popularność z pracą?

Co robisz, gdy nagle świat sztuki, który przez całe swoje życie atakowałaś nagle zaczyna cię akceptować? Cóż… zabierasz swoją krytykę prosto do []. Obrażałyśmy Muzeum Sztuki Nowoczesnej na ich własnym sympozjum na temat feminizmu. Krytykowałyśmy Tate Modern i Istanbul Modern… Odpowiedź? Kiedy ośmieszyłyśmy Narodową Galerię Sztuki, oni obiecali zmienić swoje sposoby. Tak samo MSN w NYC i Tate Modern.
fragment wywiadu dla magazynu Interview

JAKIE SĄ ICH NAJWAŻNIEJSZE DZIEŁA?
p78793 Guerrilla Girls Czy kobieta musi być naga, żeby  pokazali ją w muzeum?, 1989

Czy kobieta musi być naga, by pokazano ją w Muzeum? powstał w 1989 roku, po tym jak członkinie grupy policzyły stosunek kobiecych aktów do ilości pokazywanych dzieł w wykonaniu artystek w MET. Wyliczenia były szokujące: Mniej niż 5% artystów w Modern Art to kobiety, za to 85% aktów przedstawiało nagie kobiety. Postać na plakacie pochodzi z obrazu Odalisque with Slave, namalowanego przez Jean-Auguste-Dominique Ingres. By dotrzeć do swojej publiczności, grupa wynajęła przestrzeń reklamową na nowojorskich autobusach. Jednak wkrótce firma autobusowa anulowała dzierżawę tłumacząc się, że obraz… był zbyt sugestywny i postać wydaje się mieć w ręce coś więcej niż tylko wentylator.

p78808 Guerrilla Girls Guerrilla Girls raport z 1986

Raport Guerrilla Girls z 1986 roku zawiera porównanie wystawy artystek z 17 galerii, między latami 1985-86 i 1986-87 w ich rozpoznawalnym odważnym, monochromatycznym stylu. Guerrilla Girls promują swoją działalność metodami inspirowanymi z reklam i fly-postingu (przyklejanie plakatów gdzie się to tylko da). Wiele z nich zostało rozwieszonych na nowojorskich ulicach pod osłoną nocy w duchu tradycji ulicznych artystów i aktywistów.

p78802 Guerrilla Girl Drogi Kolekcjonerze Sztuki, 1986

Innym motywem praktykowanym przez the Guerrilla Girls, jest widoczny wyżej list Drogi Kolekcjonerze Sztuki. Zastosowanie dziewczęcej czcionki, różowego papieru i dziewczęcych emotikon jest formą sarkazmu. Używały tego szablonu do listów publicznych, z których większość podpisywano: Wiemy, że czujesz się okropnie z tego powodu i natychmiast zmienisz tą sytuację. 

Drogi kolekcjonerze sztuki, Twoja kolekcja jak zresztą kolekcje większości nie zawiera wystarczającej ilości dzieł wykonanych przez kobiety. Wiemy, że czujesz się z tego powodu okropnie i natychmiast zmienisz tę sytuację.
Z miłością, Guerrilla Girls img-guerrilla-girls-1_094616867955

Co mówią krytycy:

Plakaty były niestosowne; wymieniały nazwiska i drukowały statystyki. Ośmieszały ludzi. Innymi słowy, działały. Susan Tallman, Arts Magazine
… prowadzą coś co nazywają wojną kulturową… gdzie główną amunicją jest dowcip. CNN
Skopały tyłki Walter Robinson, Artnet Magazine

Guerrilla Girls w cytatach:

Nie potrzebujemy pieniędzy. Potrzebujemy bananów. Kollwitz, The Independent
Artyści powinni przestać tworzyć sztukę tylko dla 1% i powinni zacząć tworzyć dla reszty. Interview Magazine
Jak chcesz naprawdę opowiedzieć historię kultury, jeżeli nie chcesz zawrzeć w niej wszystkich głosów należących do tej kultury? Kahlo, NY Times

We Sell White Bread 1987 by Guerrilla Girls

Oprócz tego, że na 4 piętrze muzeum Tate Modern jest tymczasowa wystawa plakatów, ulotek i innych artystycznych wyrazów Guerrilla Girls to właśnie od dzisiaj, 2 października 2016 roku na 5 piętrze zostaje otwarty Complaints Department (Departament Skarg) gdzie między 2-6, 7-8 i 9 października będzie można przyjść i „spiskować” z dziewczynami Guerrilla, złożyć osobistą skargę na temat sztuki, kultury, polityki, środowiska lub każdej innej kwestii, którą się zajmują.
Materiały artystyczne zapewnione. Dyskusje tematyczne zachęcają do udziału i pomocy publicznej w tworzeniu sprawozdań i projektów, które później będą umieszczane na na tablicach ogłoszeniowych i słupach informacyjnych.

Dziewczyny będą obecne na spotkaniach w następujących godzinach: wtorek 14-16, środa/czwartek/piątek 13-16, sobota 14-15 i 18-21, niedziela 14-18. Jeżeli mieszkacie w Londynie lub jakimś cudem będziecie tutaj w tych dniach to naprawdę zachęcam do zobaczenia wystawy oraz dołączenia do dyskusji na Tate Exchange (5 piętro). Ja wybieram się już dziś i na pewno zdam wam relację.

You Might Also Like